proteine-shake

Het aantal eiwitshakes in de schappen staan van drogisterijen, supermarkten, gezondheidswinkels en online winkels blijft toenemen. Het lijkt erop dat voor het kiezen van de beste eiwitshake je net zoveel ervaring moet hebben als een wijnkenner.

​Of je nou een professioneel atleet bent of een fitnessfanaat, een veganist of een plantaardige Bourgondiër, iedereen is bezig met de huidige beste proteïne trend. Ook al is het voeden van je spieren nog nooit zo makkelijk geweest, niet alle proteïne shakes zijn op dezelfde manier gemaakt. Het kiezen van de beste eiwitshake kan hierdoor best moeilijk zijn. Aan de ene kant zijn er dierlijke supplementen zoals eieren, whey en caseïne. Aan de andere kant heb je de plantaardige eiwitshakes van erwten, hennepzaad, rijst en soja. Zelfs als je de beste proteïne shake gekozen hebt, zijn er nog varianten. Veel proteïne shakes op de markt van vandaag zitten vol met enge chemicaliën en kunstmatige zoetstoffen en verdienen zo een plekje tussen de ongezondste keuzes op de markt. Gewoon omdat je proteïne een poeder is, betekent niet dat je moet settelen voor een poeder met een label wat er wetenschappelijk uitziet.

​Omdat de keuze die je maakt afhangt van je persoonlijke doelen, ook al is dat het verliezen van gewicht, spiermassa aankomen of late-night snacken, hebben we een lijst gemaakt van de beste keuzes die je kunt maken als het gaat om eiwitshakes. Zo weet je waar je op moet letten als je een eiwitpoeder aanschaft (hoe je naar een label en merk moet kijken). We hebben de uitgebreide lijst versmald en alle shakes in nederland, europa en de rest van de wereld meegenomen. Hier vindt u de absoluut beste dierlijke- en plantaardige eiwitshakes op de markt. 

Beste Eiwitshakes voor Spiermassa en Afvallen​

Let op: We raden alle eiwitshakes hieronder aan. Er zit geen enkele slechte keuze tussen. Echter raden we je wel aan om de beschrijving een paar keer goed door te lezen voordat je je hard verdiende geld gaat uitgeven. Wellicht is de nummer 1 niet degene die specifiek bij uw benodigdheden past.

1. Perfect Whey 

Pure hoogwaardige eiwitten voor sneller spierherstel- en groei. Heerlijk van smaak.

2. Gold Standard

100% pure Whey. De meest aangeraden eiwitshake ter wereld. 

3. Pure Whey Protein

24.2g eiwit met glutamine en BCAA's tegen spierafbraak. Perfect voor afvallen.

4. Smart Protein

De beste Eiwitshake bij een low-carb / laag calorie dieet met vitamines en mineralen. 

5. Afslank Eiwitshake

De perfecte shake om af te vallen. Hoge kwaliteit eiwitten, weinig koolhydraten en toch erg lekker

6. Whey Perfection

Meest gebruike Whey in Nederland voor spiermassa en bulk. 

7. Informed Whey

24.3g pure eiwitten inclusief aminozuren voor sneller spierherstel- en groei

8. Natural Pure Whey

26 gram(!) Natuurlijke eiwitten afkomstig van gras gevoede koeien.

9. Pure Whey Taster

Gluten vrij - natuurlijke eiwitten met glutamine en BCAA's tegen spierafbraak.

10. Impact Whey 

Hoog kwalitatieve eiwitpoeder met uitstekende prijs-kwaliteit verhouding

dierlijke eiwitshake

Ten eerste: weet wel dan plantaardige proteïnes dunner zijn dan eiwitten gebaseerd op melk. Whey is een dierlijk product en heeft vaak veel commerciële- en kunstmatige stoffen als eiwitbron. Dat kan dat bij sommige mensen leiden tot een opgeblazen gevoel en huidproblemen. Echter, als je niet echt lactose intolerant bent, zijn melk proteïnes een van de beste bronnen van aminozuren die er zijn. Melk proteïne zoals whey en caseïne hebben de mogelijkheid om pure spiermassa te behouden en het metabolisme te verbeteren/verhogen tijdens gewichtsverlies, volgens een recente studie gepubliceerd in het Nutrition & Metabolism Journal.

Beste Eiwitshake Tip: Als je op zoek bent naar daadwerkelijk dierlijke eiwitshakes, let dan op woorden zoals ‘cold processed’, concentraat (alleen isolaat als je lactose gevoelig of intolerant bent), hormoonvrij, grass-fed, lage waarde zware metalen en geen sucralose of kunstmatige zoetstoffen.​

De Beste Plantaardige Proteïne Shakes

Plantaardige proteïne poeders zullen niet leiden tot een opgeblazen gevoel zoals whey shakes en zullen ook minder snel kunstmatige zoetstoffen bevatten. Degene die graag spieren willen opbouwen hoeven niet bang te zijn: In een studie van 2013 werd geconcludeerd in het Nutrition Journal, University of Tampa, dat rijst proteïne net zo effectief was als whey, met betrekking tot spieropbouw en krachttoename bij mannen en vrouwen die regelmatig trainen.

1. Pure Rijst Eiwit

100% Rijsteiwit geschikt voor veganisten en is glutenvrij. Daarnaast spot goedkoop.

2. Green Protein

Hoog kwalitatieve mix van erwten- rijst- en hennepeiwit, lactose-vrij.

3. Complete Veganistische Mix

Erwten- bruine rijst en quinoa eiwitten, 21g eiwitten per portie.

4. Hennep Eiwitten

Vrij van zuivel, gluten, lactose, GGO, hexaan, pesticiden, additieven en conserveringsmiddelen.

5. 100% Plant Protein 900 gram

Zuivel-, lactose- en glutenvrij. Bevat daarnaast BCAA's tegen spierafbraak.

6. Pure Hennep Eiwit

Bron van plantaardige eiwitten en heerlijk van smaak. 

7. Vegan Mix

hoogkwalitatief veganistisch eiwitpoeder met een volledig aminozuurprofiel en meer dan 22g eiwit per portie.

8. Pea Protein Isolaat

Goede voedingswaarde- en aminozuurprofiel. Daarnaast gluten-, lactose- en cholesterol vrij.

9. Soy Protein Isolaat

100% plantaardige eiwitshake met 90% eiwit. Perfect voor veganisten en vegetariërs. 

10. Pompoenzaden Proteïne

Fijngemalen pompoenzaden, heerlijk van smaak - 60% pure eiwitten. 

De meeste plantaardige proteïnes bevatten rauwe- en organische groentes, essentiële aminozuren die je lichaam nodig heeft, plus thee-extracten. Je kunt er een smoothie van maken om het heerlijk te laten smaken, met bijvoorbeeld gezonde vetachtige producten (boter of avocado). Een voordeel van plantaardige eiwitshakes is dat deze vaak vol zitten met vitamine A, D, E en K, welke alleen volledig geabsorbeerd kunnen worden door het lichaam wanneer dit in combinatie is met gezonde vetten. De poeders doen het erg goed als een post-workout shake.

Wanneer je op zoek bent naar een proteïne poeder met rijst, zorg dan dat het merk ‘gekiemde bruine rijst’ gebruikt, niet gewoon ‘rijst proteïne’. Het kiemen van rijst verminderd de hoeveelheid koolhydraten en verhoogt het aantal eiwitten, welke op zijn beurt weerde glycemische waarde verminderd (wat bloedsuikerspiegel schommelingen minimaliseert) en de voedingswaarde doet verhogen. Plus, wanneer de rijst gekiemd is, veranderd de genetische structuur zodat de nutriënten beter beschikbaar zijn voor het lichaam, volgens de Food en Agriculture Organization.

We houden van de post-workout hoge organische, op hennepzaad gebaseerde, proteïne poeder. Hennepzaad proteine is gemaakt van de minder leuke delen van de hennep plant, wat zorgt voor substantieel meer vezels (8 gram in dit geval). Dat is makkelijk te verteren, wat het een perfecte pre-workout shake maakt, zonder dat je er kramp van krijgt tijdens het sporten. Naast de voordelen van de gezonde eiwitten zorgt hennepzaad ook voor hart-gezonde anti-inflammatoire (ontstekingsremmende) omega-3. Dit kun je bijvoorbeeld mixen door de havermout of smoothies (of brownies als dat je ding is); de vezels zorgen voor een langer verzadigd gevoel en bevat vaak essentiële aminozuren om spieren op te bouwen.