proteine-shake

Het aantal eiwitshakes in de schappen staan van drogisterijen, supermarkten, gezondheidswinkels en online winkels blijft toenemen. Het lijkt erop dat voor het kiezen van de beste eiwitshake je net zoveel ervaring moet hebben als een wijnkenner.

​Of je nou een professioneel atleet bent of een fitnessfanaat, een veganist of een plantaardige Bourgondiër, iedereen is bezig met de huidige beste proteïne trend. Ook al is het voeden van je spieren nog nooit zo makkelijk geweest, niet alle proteïne shakes zijn op dezelfde manier gemaakt. Het kiezen van de beste eiwitshake kan hierdoor best moeilijk zijn. Aan de ene kant zijn er dierlijke supplementen zoals eieren, whey en caseïne. Aan de andere kant heb je de plantaardige eiwitshakes van erwten, hennepzaad, rijst en soja. Zelfs als je de beste proteïne shake gekozen hebt, zijn er nog varianten. Veel proteïne shakes op de markt van vandaag zitten vol met enge chemicaliën en kunstmatige zoetstoffen en verdienen zo een plekje tussen de ongezondste keuzes op de markt. Gewoon omdat je proteïne een poeder is, betekent niet dat je moet settelen voor een poeder met een label wat er wetenschappelijk uitziet.

​Omdat de keuze die je maakt afhangt van je persoonlijke doelen, ook al is dat het verliezen van gewicht, spiermassa aankomen of late-night snacken, hebben we een lijst gemaakt van de beste keuzes die je kunt maken als het gaat om eiwitshakes. Zo weet je waar je op moet letten als je een eiwitpoeder aanschaft (hoe je naar een label en merk moet kijken). We hebben de uitgebreide lijst versmald en alle shakes in nederland, europa en de rest van de wereld meegenomen. Hier vindt u de absoluut beste dierlijke- en plantaardige eiwitshakes op de markt. 

Beste Eiwitshakes voor Spiermassa en Afvallen​

Let op: We raden alle eiwitshakes hieronder aan. Er zit geen enkele slechte keuze tussen. Echter raden we je wel aan om de beschrijving een paar keer goed door te lezen voordat je je hard verdiende geld gaat uitgeven. Wellicht is de nummer 1 niet degene die specifiek bij uw benodigdheden past.

1. Informed Whey

24.3g pure eiwitten inclusief aminozuren voor sneller spierherstel- en groei

2. Gold Standard

100% pure Whey. De meest aangeraden eiwitshake ter wereld. 

3. Pure Whey Protein

24.2g eiwit met glutamine en BCAA's tegen spierafbraak. Perfect voor afvallen.

4. Smart Protein

De beste Eiwitshake bij een low-carb / laag calorie dieet met vitamines en mineralen. 

5. Natural Pure Whey

26 gram(!) Natuurlijke eiwitten afkomstig van gras gevoede koeien.

6. Whey Perfection

Meest gebruike Whey in Nederland voor spiermassa en bulk. 

7. Syntha 6 Edge

24.g eiwitten combinatie van snelle- en langzaam verteerbare. Gratis creatine.

8. Cutting Edge 

Iets prijziger - maar hoogwaardige eiwitten zonder kunstmatige stoffen.

9. Pure Whey Taster

Gluten vrij - natuurlijke eiwitten met glutamine en BCAA's tegen spierafbraak.

10. Impact Whey 

Hoog kwalitatieve eiwitpoeder met uitstekende prijs-kwaliteit verhouding

Beste Dierlijke Eiwitshakes Wereldwijd 

dierlijke eiwitshake

Ten eerste: weet wel dan plantaardige proteïnes dunner zijn dan eiwitten gebaseerd op melk. Whey is een dierlijk product en heeft vaak veel commerciële- en kunstmatige stoffen als eiwitbron. Dat kan dat bij sommige mensen leiden tot een opgeblazen gevoel en huidproblemen. Echter, als je niet echt lactose intolerant bent, zijn melk proteïnes een van de beste bronnen van aminozuren die er zijn. Melk proteïne zoals whey en caseïne hebben de mogelijkheid om pure spiermassa te behouden en het metabolisme te verbeteren/verhogen tijdens gewichtsverlies, volgens een recente studie gepubliceerd in het Nutrition & Metabolism Journal.

Beste Eiwitshake Tip: Als je op zoek bent naar daadwerkelijk dierlijke eiwitshakes, let dan op woorden zoals ‘cold processed’, concentraat (alleen isolaat als je lactose gevoelig of intolerant bent), hormoonvrij, grass-fed, lage waarde zware metalen en geen sucralose of kunstmatige zoetstoffen.​

1. Promix Grass-Fed Whey Protein

Proteïne Bron: grass-fed Whey protein concentraat
Proteïne per portie: 25g

Als je een ‘fast acting’ proteïne wil die de proteïne synthese stimuleert na een workout, kies dan voor whey. Ook al heeft een whey proteïne minder eiwitten dan whey isolaat, het heeft meer bioactieve delen in de melkvetten die positief de invloed van het metabolisme en immuniteit stimuleren. Zorg er wel voor dat je het met een lage temperatuur inneemt (rauw of koud-geserveerd). Deze methode zorgt ervoor dat de proteïne poeder veel fragiele immuniteitsfactoren en nutriënten behoudt en zo dus de optimale mix heeft van makkelijk absorberende aminozuren, ontstekingsremmers, essentiële vetten, energy aanvullende koolhydraten, metabolisme stimulerende peptiden, potente antioxidanten en alkaline mineralen.

Je krijgt zelfs nog meer van deze nutriënten wanneer je poeder gemaakt is van weiland-gevoede koeien, zoals deze. Zo bevat het een hogere concentratie van inflammatoir-reducerende omega-3 vetzuren en wel 2-5 keer meer CLA (conjugated linoleic acid), dan de mais- en graan concurrenten. CLA heeft een paar gezonde voordelen zoals het branden van vet en onderhouden van lean body mass. Naast het in vorm brengen van je lichaam, zullen deze 2 bronnen van dierlijk vet ook de absorptie van essentiële vitamines en carotenoïden stimuleren. Daarnaast zijn de met gras-gevoede koeien niet gevoed met antibiotica, in contrast met graan gevoede koeien, wat betekent dat je minder risico loopt om een antibiotica resistentie op te bouwen, of onnodig gewicht aankomt.

Bovengenoemde redenen in acht genomen verdient deze eiwitshake schouders boven kop de nummer 1 positie.​

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

2. Naked Casein

Proteïne Bron: Miscellar Casein van Amerikaanse zuivelboeren
Proteïne per portie: 26g

Als je spieren wilt herstellen en laten groeien, neem dan Naked Casein Powder voor bedtijd. Caseïne, in tegenstelling tot whey, verteerd langzamer (zelfde principe als lage glycemische index “langzame koolhydraten”) en blijft langzamer in het systeem om spieren te voeden. Dit maakt het een goede optie als je graag voor het slapen een snack hebt op workout dagen: het helpt je bij het kick starten van herstel en bouwen van vet verbrandende spieren. Deze optie heeft 26 gram proteïne en 0 gram vet per portie. (Als je wel whey wilt drinken, kun je het ook in de middag doen: een studie uit the Britisch Journal of Nutrition publiceerde in 2014 een studie die concludeerde dat actieve mannen die whey nuttigde in de avond het metabolisme de volgende ochtend doet toenemen).

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

3. Mercola Pure Powder Protein

Proteïne bron: whey proteïne concentraat
Proteïne per portie: 20g.

Dit product is gemaakt om zowel je fitness level als je algehele gezondheid een boost te geven. Het bevat een unieke mix van hoge kwaliteit whey proteïnes, spier voedende kokosnoot triglyceriden, prebiotisch resistent zetmeel, uithoudingsvermogen stimulerend- en bloedsuiker stabiliserende chia zaden en probiotica. Niet alleen kunnen de probiotica je buik gezond houden, maar wanneer je deze combineert met hoge kwaliteit whey proteïnes kunnen ze spiergroei bevorderen: probiotica helpen je lichaam bij het synthetiseren van leucine, een bepaalde BCAA (branced chain amino acid), welke je nodig hebt voor spieropbouw.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

4. Paleo Protein Pure Egg

Proteïne bron: GMO-free egg whites
Proteïne per portie: 25.2g

Whey is het eerste wat in je op komt als je aan proteïne supplementen denkt. Maar zoals wellicht wel bekend, zorgt whey soms voor een opgeblazen gevoel in de buik. Een betere optie die je helpt bij het bulken, probeer egg-white protein. Deze is natuurlijk, bevat nihil koolhydraten en geen vet. Net als whey bevat egg white protein een compleet scala aan essentiële aminozuren, welke helpen bij het optimaal herstel van zware workouts.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

5. MT. Capra Producten Double Bonded Goat Milk Protein

Proteïne bron: Grass-fed goat milk protein
Proteïne per portie: 20g 

Deze krachtige proteïne combineert het beste van beide werelden in 1 proteïne shake met een natuurlijke mix van caseïne en whey proteïne. Door een combinatie van deze poeders krijg je een effect dat enerzijds voor spiergroei zorgt, terwijl anderzijds de caseïne er voor zorgt dat je geen spieren verliest. Mt. Capra is een klein familiebedrijf in Amerika die melk gebruiken van hun eigen geiten. Als je lichaam niet goed tegen koeienmelk kan is geitenmelk een goed alternatief. Ook al heeft geitenmelk nog steeds lactose, de geitenmelk proteïnes zijn kleiner en worden dus makkelijker geabsorbeerd door het menselijke verteersysteem dan koeienmelk.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

De Beste Plantaardige Proteïne Shakes

Plantaardige proteïne poeders zullen niet leiden tot een opgeblazen gevoel zoals whey shakes en zullen ook minder snel kunstmatige zoetstoffen bevatten. Degene die graag spieren willen opbouwen hoeven niet bang te zijn: In een studie van 2013 werd geconcludeerd in het Nutrition Journal, University of Tampa, dat rijst proteïne net zo effectief was als whey, met betrekking tot spieropbouw en krachttoename bij mannen en vrouwen die regelmatig trainen.

1. Sunwarrior Warrior Blend Raw Protein Powder

Proteïne bron: erwten, hennep, cranberry proteïne, bruine rijst en meer
Proteïne per portie: 19g

Een uitstekende rauwe proteïne optie. Dit GMO-vrije poeder product heeft zijn spierbouw kracht van rauwe organische erwten, cranberries en hennepzaad proteïnes. Het smaakt alleen zo al lekker genoeg. Wat nog meer? Er zitten geen suikers in, gluten of kunstmatige zoetstoffen die zorgen voor een metabolisme crash midden op de dag. Als je deze voor je workout inneemt zullen de BCAA’s voor een boost zorgen en de energie direct naar je spieren toeleveren.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

2. Vega All-In-One Nutritional Shake

Proteïne bron: erwten proteïne en hennepzaad proteïne
Proteïne per portie: 20g

Vol met probiotica, antioxidanten en 50% van je dagelijkse inname van voedsel-gebaseerde vitamines en mineralen. Zo’n super ‘clean’ eiwitshake is moeilijk om te weerstaan. Met heerlijke smaken zoals vanilla chai en berry is water al genoeg om het mee te mixen. Als je meer tijd hebt, combineer dan een schepje (20g proteïnes), met ongezoete melk alternatieven en een bevroren banaan voor een heerlijke milkshake. Deze shake is gemaakt door de voormalige Ironman triatleet. Deze gebalanceerde proteïne smaakt ook perfect in thuis gemaakte muffins als een post-triatlon of post-normale run.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:​

3. Graden Of Life Raw Protein

Proteïne bron: organische gekiemde proteïne blend (bruine rijst, amaranth, quinoa, millet en meer) Proteïne per portie: 34g

Deze complete proteïne bevat 12 rauwe en organische groentes, met 17 gram proteïne per portie, alle essentiële aminozuren die je lichaam nodig heeft, plus thee- en kaneel extract. Zorg er wel voor dat je hier een smoothie van maakt met gebruik van gezonde vetachtige producten (boter of avocado). De makers van deze eiwitshake stoppen het vol met vitamine A, D, E en K, welke alleen volledig geabsorbeerd kunnen worden door het lichaam wanneer dit in combinatie is met gezonde vetten. De originele poeder doet het erg goed als een post workout shake, met heerlijke smaken, waaronder vanille, chocolade, etc.

Wanneer je op zoek bent naar een proteïne poeder met rijst, zorg dan dat het merk ‘gekiemde bruine rijst’ gebruikt (zoals Garden Of Life doet), niet gewoon ‘rijst proteïne’. Het kiemen van rijst verminderd de hoeveelheid koolhydraten en verhoogt het aantal eiwitten, welke op zijn beurt weerde glycemische waarde verminderd (wat bloedsuikerspiegel schommelingen minimaliseert) en de voedingswaarde doet verhogen. Plus, wanneer de rijst gekiemd is, veranderd de genetische structuur zodat de nutriënten beter beschikbaar zijn voor het lichaam, volgens de Food en Agriculture Organization.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

4. Nutiva Organic Hemp Protein

Proteïne bron: Hennepzaad
Proteïne per portie: 15g

We houden van de post-workout hoge organische, op hennepzaad gebaseerde, proteïne poeder. Hennepzaad proteine is gemaakt van de minder leuke delen van de hennep plant, wat zorgt voor substantieel meer vezels (8 gram in dit geval). Dat is makkelijk te verteren, wat het een perfecte pre-workout shake maakt, zonder dat je er kramp van krijgt tijdens het sporten. Naast de 15 gram eiwitten per portie zorgt hennepzaad ook voor hart-gezonde anti-inflammatoire omega-3’s. Deze optie is een ideale mix voor de havermout of smoothies (of brownies als dat je ding is); de vezels zorgen voor een langer verzadigd gevoel en het bevat 8 essentiële aminozuren om spieren op te bouwen.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag:

5. Aloha Superfood Protein

Proteïne bron: Hennepzaad, pompoen zaad en erwten
Proteïne per portie: 18g

Melk de voordelen uit deze smakelijk, plantaardige proteïne shake door het door een van je snelle gewichtsverlies smoothies of eiwitshakes te gooien. De organische, veganistische proteïne poeder is gemaakt van hennepzaad, pompoenzaad en erwten. Een portie van de shake bevat een indrukwekkende 18 gram, zonder chemische of kunstmatige zoetstoffen. En ook al is het glutenvrij, sojavrij en zuivelvrij, hij is zeker heerlijk en rijk van smaak. Wanneer je dit in een shake recept mixt dat van origine zuivel bevat, geloof je niet dat het niet hetzelfde is door de textuur en smaak. Probeer de wilde vanille of fair trade organische cacao poeder gemixt in een snelle shake met een bevroren banaan voor een ijsje, of een eetlepel kokosnootboter voor wat gezonde vetten en een verzadigd gevoel.

Bekijk de prijs en beschikbaarheid van vandaag: